basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها
basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها

همه آنچه بر واردات و صادرات کشور در سال 93 گذشت/

سراج24، گزارش می دهد؛


همه آنچه بر واردات و صادرات کشور در سال 93 گذشت/ نمره منفی به دولت به دلیل افزایش واردات کالاهای اساسی/ دولت یازدهم چقدر شغل برای چینی ها درست کرد؟


      چینی ها حتی به زعفران و صنایع دستی ایرانی هم رحم نکرده اند و در بازار های ایران حالا زعفران و صنایع دستی چینی هم یافت می شود.به این ترتیب است که فرش چینی، زعفران چینی، صنایع دستی چینی، پسته چینی و خاویار چینی به ایران رسیده است!

به گزارش خبرنگار اقتصادی سراج24، مدت ها است که چشم بادامی های معروف بازارهای اقتصادی ایران را قبضه کرده اند. چشم بادامی هایی که امروز پایشان به بازار خودروی کشور نیز باز شده  و حالا خیابان های کشور هم پر از خودروهای چینی  است.

چینی ها حتی به زعفران و صنایع دستی ایرانی هم رحم نکرده اند و در بازار های ایران حالا زعفران و صنایع دستی چینی هم یافت می شود.به این ترتیب است که فرش چینی، زعفران چینی، صنایع دستی چینی، پسته چینی و خاویار چینی به ایران رسیده است! البته اگر از واردات بی‌رویه کفش، البسه، لوبیا چیتی، کبریت، سنگ قبر وحتی جانماز و... گذر شود.به این ترتیب است که می توان گفت، دولتی ها سال خوبی را از لحاظ کنترل واردات و تولید ملی پشت سر نگذاشته اند.

این در حالی است که دولت می‌تواند با شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا‌تر و توجه به تولید، ثروت‌آفرینی و در مقابل از هر گونه واردات بی‌رویه نیز جلوگیری کند اما این مهم در سال 93 هرگز  محقق نشد.

طبق آمار اتاق بازرگانی ایران در ۱۱ماه سال گذشته به میزان ۴۶میلیارد و ۵۰۱میلیون و ۵۳۰هزار دلار از سایر کشورهای جهان کالا به کشور واردات شده است.

 واردات کالا از ۱۵۱ کشورجهان در حالی رخ می‌دهد که در مقابل این حجم واردات، میزان صادرات حدود ۲۹میلیارد دلار بوده است. طبق این آمار کشورهای چین، امارات و کره به ترتیبب بیشترین کالا‌ها را به ایران فرستاده‌اند.

 با روی کار آمدن دولت جدید امید بر این بود که از حجم واردات به کشور که به گواه کار‌شناسان و بازار موجب نابودی تولید در بخش‌های کشاورزی و صنعتی شده است کاهش یابد اما آمارهای جدید گمرک نشان می‌دهد عملا چنین نیست.

براساس آمارهای گمرک در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال بالا‌ترین میزان واردات مربوط به تیر ماه و به میزان ۵ میلیارد و ۲۶۹ میلیون دلار بوده است؛ البته در اردیبهشت و دی ماه نیز وارداتی در حدود این سطح وجود داشته است.

 واردات کشور در اردیبهشت ماه سال جاری با رشد حدود ۱۰۰ درصدی نسبت به فروردین ماه، به ۵ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار، اما پس از آن در خرداد ماه با کاهش ۹ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۴ میلیارد و ۶۹۸ میلیون دلار رسید. هر چند واردات کشور در سال جاری پس از تیرماه با کاهش همراه بود و روند تقریبا ثابتی را تا آذر ماه سال جاری پیش گرفت اما در دی ماه سال جاری واردات کشور با رشد حدود ۲۴ درصدی نسبت به ماه آذر به ۵ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار رسید. این در حالی است که واردات کشور در سال ۹۲ ضمن اینکه از نظر مقدار در سطح پایین‌تری نسبت به واردات سال جاری قرار داشته، اما از نظر روند تغییرات تا تیر ماه، تقریبا مشابه روند واردات در سال جاری است.

واردات کشور در سال ۹۲ پس از مرداد ماه نیز روند افزایشی در پیش گرفت و به میزان ۴ میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار در آذر ماه و پس از آن با کاهش منفی ۵/ ۱۱ درصدی به ۴ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار در دی ماه رسید.

بررسی روند واردات در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال ۹۲ و ۹۳ در حالی است که مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص سیاست تخصیص ارز برای واردات در سال ۹۴، گفته: به‌طور قطع مردم توقع دارند زمانی که قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد و به تبع آن، درآمدهای ارزی کشور دچار کمبود می‌شود، اولویت‌بندی روی واردات کالا‌ها صورت گیرد. در این راستا دولت نیز با نگاه به کاهش درآمدهای نفتی، سناریوهای مختلفی را برای چگونگی هزینه‌کرد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، تدوین کرده است تا بتواند کشور را سر و سامان دهد؛ به همین دلیل اولویت‌ها را در واردات در نظر گرفته است.

وی در تشریح سناریوهای مختلف دولت برای واردات در شرایط کمبود دلارهای نفتی، تصریح کرده: اولویت‌های ما در شرایط متفاوت قیمت نفت، متفاوت است. خوشبختانه طی سال‌های قبل، آنقدر سناریوسازی برای شرایط مختلف قیمت نفت صورت گرفته است که در شرایط مختلف ارزی، سناریوهای متفاوتی وجود دارد. بر همین اساس دولت اکنون براساس نفت ۴۰ دلاری، یک سناریو برای واردات دارد و برای نفت ۵۰ دلاری، سناریوی دیگری را تدوین کرده است، اما به هرحال بسته به اینکه قیمت نفت، چه درآمدی را برای دولت رقم زند، سناریو‌ها متفاوت است و جای نگرانی نیست.

کسری منفی تراز تجاری غیرنفتی در سال 93

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی بـــدون احتساب میـــعانات گــــازی طـی10ماهـه سـال 1393، رقـم29 هزار و 357 میلیون دلار و ارزش کل واردات نیز دراین مدت، نزدیک بـه 43 هزار و 677 میلیون دلار بوده است. محاسبات نشان می‌دهد در این مدت کشورمان با 14 هزار و 320 میلیون دلار برابر کسری در تراز بازرگانی خـارجی بـدون احتسـاب صـادرات نفت خام وکالاهای غیرنفتی روبه‌رو بوده است. در بازه زمانی فروردین‌ تا پایان دی‌ماه ارزش واردات 8/59 درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است. این نسبت درمـدت مشـابه سـال گذشته 52/59 درصدبود.

 بیشترین تراز تجاری مثبت با عراق

در 10 ماهه اول امسال تراز بازرگانی خارجی بدون احتساب نفت، گاز و خدمات با 79 کشور دنیا، منفی و با 96 کشور دیگر مثبت بوده است.در این مدت کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و مصر، پنج کشوری هستند که بیشترین تراز مثبت را با آنها داریم. حجم صادرات کشور ما به عراق، 5 هزار و 119 میلیون دلار و حجم واردات ما از این کشور همسایه، 58 میلیون دلار بوده است. بر این اساس تراز تجاری کشور ما با عراق مثبت 5 هزار و 61 میلیون دلار محاسبه می‌شود که این رقم در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 93، به میزان 170 میلیون دلار افزایش داشته است. اما بیشترین افزایش تراز بازرگانی در جهت مثبت، در مراودات تجاری ایران با پاکستان صورت گرفته است. بر این اساس تراز تجاری ما با این کشور نسبت به سال گذشته 332 میلیون دلار افزایش یافته است. اما در مقابل، کشورهای امارات متحده عربی، کره جنوبی، چین، سوئیس و آلمان کشورهایی هستند که بیشترین تراز تجاری منفی کشورمان با آنها ثبت شده است. تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران با امارات در فاصله فروردین تا دی ماه امسال، منفی هزار و 361 میلیون دلار ثبت شده است. واردات ایران از چین نسبت به صادرات ما به این کشور هزار و 230 میلیون دلار کمتر بوده است که باعث شده تراز بازرگانی کشورمان با چین، منفی هزار و 230 میلیون دلار باشد.

 آسیایی ها متقاضی اصلی کالای ایرانی

طی ده ماهه اول سال 1393،حدود 35/97 درصد از ارزش کل صادرات کشور مربوط به دو قاره آسـیا و اروپـا بـوده است. سهم سه قاره دیگرازصادرات 29 هزار و 357 میلیون دلاری کشور، تنها 64/2 درصداست. بر این اساس 27 هزار و 127 میلیون دلار از کالاهای کشور به آسیا صادر شده که این رقم در سال گذشته 23 هزار و 774 میلیون دلار بود. این آمار بیانگر بهبود روابط تجاری کشورمان در جهت صادرات با کشورهای آسیایی در سال جاری است. حجم صادرات ایران به اروپا در ده ماهه اول امسال هزار و 453 میلیون دلار بوده  که نسبت به سال گذشته 39/34 درصد رشد داشته است.

 ایتالیایی‌ها، خریداران اروپایی کالای ایرانی

در میان کشورهای آسیایی، چینی‌ها بیشترین کالای ایرانی را خریده‌اند. آنها تا پایان دی ماه سال جاری 7 هزار و 672 میلیون دلار جنس ایرانی خریده‌اند. در میان کشورهای قاره اروپا، ایتالیا، مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده است. تجار ایتالیایی در  ده ماه اول امسال، 393 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشدی 06/27 درصدی را نشان می‌دهد. در بین کشورهای آفریقایی، مصر بیشترین واردات را به میزان 449 میلیون دلار معادل یک میلیون و 806 هزار تن از ایران داشته است. در میان کشورهای قاره آمریکا، بیشترین صادرات کشورمان به برزیل صورت گرفته که آمارها حاکی از صادرات 43 میلیون دلاری ما به این کشور است. کشور استرالیا نیز 20 میلیون دلار واردات را از ایران به ثبت رسانده است.

 بیشترین صادرات ایران به کشورهای دیگرچه بود؟

سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی ومحصولات حاصل از تقطیرآنها، موادقیری، موم‌های معدنی بیشترین صادرات کشورمان را در سال جاری تشکیل داده اند. از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، ایران توانسته 7 میلیون و 256 هزار تن از این نوع کالاها به ارزش 5 هزار و 572 میلیون دلار به سایر کشورها صادر کند. مواد پلاستیکی و اشیای ساخته از این مواد، رتبه دوم ارزش صادراتی کشورمان را با ثبت رقم 4 هزار و 47 میلیون دلار به خود اختصاص داده است. رتبه سوم نیز با ثبت رقم 3‌هزار و 841 میلیون دلار ارزش معاملاتی، در اختیار محصولات شیمیایی آلی بوده است.

 قیمت کالاهای وارداتی 8/2 برابر قیمت کالاهای صادراتی

طی ده ماهه سال 1393،متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی، مبلغ 448 دلار ومتوسـط قیمت یک تن کالای وارداتی هزار و 270 دلار بوده است که به این ترتیب، رابطـه مبادلـه بازرگـانی خارجی ایران، رقم 35/0 خواهدبود. رابطه مبادله بازرگانی از تقسیم متوسط قیمت کالاهای صادراتی به متوسط قیمت کالاهای وارداتی بدست می‌آید. متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی به دلارنسـبت بـه مدت مشابه سال قبل، با 99/13 درصد افزایش ومتوسط قیمت یک تـن کـالای وارداتـی بـا 78/13 درصـد کاهش مواجه بوده استv

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.