basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها
basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها

پدیده ای دیگر به نام بابک زنجانی

سید سپهر قوام الدینی / نشان آنلاین

قهرمان­ها اولین قدم­های موفقیت را در کودکی و نوجوانی برمی­دارند. او که مثل «رضا ضراب» همتا و همکارش درترکیه، خانواده سرمایه­داری نداشت تلاش کرد از خانواده اش سرمایه دار بسازد. به تعریف خود زنجانی پدرش کارگر راه­آهنی بود که شرکت مسافربری‌ "تی.بی.تی" را بنیان گذاشت.

شرکت مسافربری‌ تی.بی.تی (T.B.T) را «توکلی»نام و «باقرزاده»نامی در سال 1333 بنیان گذاشتند و نام این شرکت هم مخفف اسم همین دو نفر است که سهامداران آن بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شرکت حمل­ونقل و مسافربری‌ تی.بی.تی را مصادره کرد و از آن زمان تاکنون توسط کسانی که این نهاد تعیین می­کند اداره می­شود و فامیل «زنجانی» در میان آن‌ها دیده نمی­شود.

  

بابک زنجانی احتمالا نخستین بار در ماجرای نواری که احمدی‌نژاد در روز استیضاح شیخ‌الاسلامی در مجلس نشان داد به میانه صحنه سیاسی ایران پرت شد   و یا شاید .........


بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی (متولد ۱۳۵۳ برابر با ۲۱ مارس 1974) تاجر ایرانی است که تا پیش از دولت احمدی نژاد فعالیت‌های اقتصادی بسیار محدودی داشت اما در دوران دولت وی با رانت های اعطایی به یکی از بزرگترین سرمایه داران تاریخ ایران بدل شد وی همچنین یکی از بزرگترین متهمان به فساد و رانت خواری در تاریخ ایران است که نام او در جریان فعالیت‌های کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و فساد اقتصادی در دوران دولت محمود احمدی نژاد مطرح شد


ملقب به میلیاردر نفتی، مالک 70 شرکت در سراسر دنیا با بیش از 15000 پرسنل ، میلیاردری که بنا به گفته خودش کارش را از رانندگی رئیس کل بانک مرکزی  و ثبت نامه ها در زمان خدمت سربازی شروع کرد با روزی 17 میلیون تومان کارمزد فروش ارز او را  در مدت کوتاهی به هر دلیل ممکن به بابک زنجانی میلیاردر نفتی تبدیل کرد .


کسی که با مرحوم شدن رئیس کل وقت بانک مرکزی و سود حاصله از کارمزدهای خدمت سربازی با برکتش تصمیم به فروش سالامبور به ترکیه میگیرد و به گفته خودش سالامبور با قیمت تمام شده نیم دلاری را به ترکیه با رقم 19 تا 20 دلار فروخته و این یعنی طی کردن یک شبه ره صد ساله. آقای بابک زنجانی ، سود میلیاردی و شروع ماجرا.


آیا این است همه ماجرا و واقعیت؟


مفاسد منتسب به زنجانی عبارتند از:


  • بدهی به وزارت نفت.

  • انتقال غیر قانونی طلا از ایران به ترکیه.

  • پول شویی

  • بازگرداندن آلوده میعانات گزی به شرکت ملی نفت ایران

  • دست اندازی در بیت المال و فساد اقتصادی

  • واگذاری اموال به نام دیگران برای جلوگیری از ضبط آنها.

  • بدنام کردن جمهوری اسلامی ایران در منطقه

  • همکاری با رسانه های بیگانه و ریختن آب به آسیاب دشمنان.

  • و دهها جرم کوچک و بزرگ دیگر منتسب به میلیاردر نفتی (بدهکار).


بابک زنجانی از وابستگان به دولت دهم و یازدهم و کسی که حق فروش نفت (سرمایه ملی) مملکت را به وی هبه کردند و در نهایت اختلاسی میلیاردی و تلاش برای بازگرداندن بیت المال که صد البته در دولت قبل به نتیجه نرسید.و هر چند تاکنون نافرجام بوده ، اما با ورود دولت تدبیر و امید عزم ملی دستگاههای اجرایی برای رسیدگی به این پرونده آغاز شد.


بابک زنجانی به گفته خودش دارای بیش از ۷۰ شرکت است از جمله شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم، بانکی به نام «اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی» (به انگلیسی: First Islamic Investment Bank) در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است. او همچنین شرکت‌هایی در دوبی، ترکیه و تاجیکستان دارد. در یکی از قطعنامه‌های تحریم اتحادیه اروپا که از او اسم برده شده ۱۵ شرکت منتسب به او نام برده شده است. زنجانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفته بود که او ۶۴ شرکت داخلی و خارجی دارد و "هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با ۱۷ هزار نفر پرسنل مشغول ارائه تجارت و خدمات هستیم.


زنجانی همچنین مالک و رئیس هیئت مدیره باشگاه فوتبال راه‌آهن بود. وی در ۱۴ آذر ۱۳۹۲ در گفت و گویی با علی پروین اعلام کرد حاضر است ۲۰۰ میلیارد تومان نقد بدهد تا مالک باشگاه پرسپولیس شود. شرکت هواپیمایی بین المللی قشم نیز تحت تملک وی بوده است.


 


(نمودار اختلاس زنجانی و ضراب در پولشویی)



جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم ، معاون اول ایشان جناب آقای دکتر جهانگیری، دادستان کل کشور و کلیه دست اندرکاران اجرایی و مقامات کشوری جملگی از بدو حضور دولت یازدهم عزم خود را بر جلوگیری از پدیده شوم و مذموم اختلاس و دست بردن در بیت المال آغاز کرده اند و تا کنون نیز به موفقیتهایی بزرگ دست یافته اند.


جناب آقای دکتر جهانگیری طی چند روز گذشته ، پرده از رازی بزرگ برداشته و از جلسات محفیانه رئیس کل وقت بانک مرکزی با میلیاردر نفتی بابک زنجانی خبر دادند. خبری که خیلی زود با واکنش آقای بهمنی مواجه شد، اما با توجه به جمیع جوانب نمی تواند پر بیراه بوده باشد.


حقیقتاٌ، با توجه به صحبت های آقای جهانگیری در جمع اعضاء اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اینکه چرا حق فروش نفت به بزرگان بخش خصوصی اعطا نشد و بابک زنجانی توانست این حق را به راحتی بدست آورد میتواند خود صحت حرفهای معاون اول رئیس جمهور را تائید نماید و بر میزان شک و شبهه ها بیافزاید.


آنقدر رقم بدهی غیر قابل باور و بزرگ است که حتی شمارش رقم های خُرد آن هم به سختی انجام می شود؛ علی رغم این موضوع کمتر مسئولی است که رقم دقیق بدهی را بداند؛ فرق هم نمی کند دولتی باشد یا نماینده مجلس و مسئولی قضائی! روایت ها متفاوت است و اختلافات چشمگیر.


مسئولان قوه قضائیه تنها افرادی هستند که کمتر، ارقامی را درباره بدهی زنجانی اعلام کرده اند؛ به طوری که تنها رقمی که از سوی قوه قضائیه در مورد بدهی زنجانی اعلام شده مربوط به ˈناصر سراجˈ رئیس سازمان بازرسی کل کشور است که میزان بدهی میلیاردر بدهکار نفتی  را هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.


پیچیدگی پرونده بابک زنجانی به حدی است که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران شهر تهران در این خصوص گفت: این پرونده دارای لایه‌های متنوع و سطوح مختلفی است که می‌توان از آن به عنوان بزرگترین پرونده اقتصادی در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کنیم. پرونده‌ای که حجم آن سه برابر حجم پرونده مه‌آفرید خسروی است. 


 


رقم وحشتناک بدهی زنجانی همه را کلافه نموده است . اما در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در مورد بدهی نفتی زنجانی به اتفاق نظر و اجماع واحد نرسیده اند. در ادامه نظر تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد رقم بدهی مورد نظر آمده است که نشان می دهد در برخی موارد حتی رقم بدهی اعلام شده توسط اعضای یک کمیسیون نیز یکسان نیست ولی آنچه مسلم است رقم بدهی بسیار بالاست ، چیزی در حدود 3 میلیارد یورو و یا بهتر بگوئیم بالغ بر دهها هزار میلیارد تومان .


 


مسعود میرکاظمی – رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس: بابک زنجانی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار میعانات و فرآورده نفتی ایران را با تبانی شرکت ˈنیکوˈ از کشور خارج کرده و پولش را برنگردانده است.


محمدعلی پورمختار- رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است.


 


مصطفی افضلی فرد- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: مبلغ بدهی بانک زنجانی دو میلیارد و ۶۰ میلیون یورو بود که باید به حساب وزارت نفت واریز می شد.


عزت الله یوسفیان ملا- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی: طلب نظام از زنجانی دو میلیارد و۳۵۰ میلیون یورو است.


 


حسن روحانی- رئیس جمهوری: همه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ( ۹ هزار میلیارد تومان) پول نفت نیست؛ بخشی زیادی پول نقدی است که به او(بابک زنجانی) داده اند تا بدهی ما را در جاهای مختلف پرداخت کند.


اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهوری گفت: حجم بزرگی از پول های دولت در اختیار او (بابک زنجانی) بود؛ بیش از دو میلیارد یورو یا هشت هزار میلیارد تومان پول دولت و مردم در حساب اوست.


حجت الاسلام پورمحمدی- وزیر دادگستری: تا کنون هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی ایشان (بابک زنجانی) به وزارت نفت مشخص شده است.


بیژن نامدار زنگنه در حاشیه ضیافت افطاری جامعه اسلامی مهندسین: بدهی های زنجانی بیش از هشت هزار میلیارد تومان است، ولی ارزش کل اموال وی سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است.


فیاض شجاعی- دادستان دیوان محاسبات کشور: بررسی های ما اثبات کرد که با وجود ادعای بابک زنجانی، وی قصد پرداخت بدهی بالای دو میلیارد یورویی اش را به شرکت ملی نفت ایران نداشته است.


اکبر سهیلی پور- رئیس سازمان حسابرسی کشور: رقم بدهی بابک زنجانی حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو ( سه میلیارد دلار یا ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) است.


 


ماجرای اختلاس خاوری در بانک ملی و رقم سه هزار میلیارد تومانی ، ماجرای بابک زنجانی به نام (میلیاردر بدهکار نفتی ) و چپاول بیت المال به مبلغ دهها هزار میلیارد و ماجرای پدیده شاندیز!! عزم جزم دستگاههای قضایی مملکت و دولتمردان تدبیر و امید ، این امید را در دلها بارور ساخته است که از این دست اتفاقات را دیگر شاهد نباشیم.


 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.