basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها
basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها

سید سپهر قوام الدینی // فراز و فرود تالار شیشه ای

از آذر ماه سال 93 میتوان به عنوان هیجانی ترین دوره این بازار پرافت و خیز بورس در سال 93 یاد نمود. پس از یک دوره صعود شاخص کل ، افت 5 درصدی در 5 روز متوالی کمی بر نگرانی ها در این حوزه افزود که صد البته در روزهای اخیر در نوع خود بیسابقه مینمود.

 

 

 

نشان آنلاین/ سید سپهر قوام الدینی: از آذر ماه سال 93 می توان به عنوان هیجانی ترین دوره این بازار پرافت و خیز در سال 93 یاد نمود. پس از یک دوره صعود شاخص کل ، افت 5 درصدی در 5 روز متوالی کمی بر نگرانی ها در این حوزه افزود که صدالبته در روزهای اخیر در نوع خود بی سابقه می نمود.

با بررسی دلایل، مشاهده می شود خوش بینی ها جای خود را به نگرانی ها داده است که این قضیه در نهایت منجر به ریزش قیمت ها در بازار سهام شدند.

در اوایل مهرماه بررسی مقطعی بازار بورس و سهام نشان می داد شاخص ها حرکتی منفی را شروع کرده اند و قیمت ها نیز در سطح پائینی قرار گرفته اند که در این راستا بازار خواستار نیازمند محرکی برای ورود سرمایه گذاران است.

در این حین، خوش بینی نسبت به مذاکرات هسته ای و صد البته امیدواری به سیاستهای انبساطی دولت و توجه به صادرات موجبات رونق بورس تهران را فراهم کردند، که این خود عاملی برای رشد 7 درصدی شاخص کل بود.

تمدید مذاکرات هسته ای و شوک وحشتناک کاهش شدید قیمت نفت خام عواملی بودند که فضای کلی تالار شیشه ای را غبارآلود نموده و نگرانی ها را روانه این بازار کردند.

پس از آن قیمت سهام به کمترین مقدار خود در سال 93 با ورود شاخص کل به کانال 71 هزار واحدی گردید.

با توجه به اینکه بازارهای مورد اقبال سرمایه گذاران در ایران عبارتند از:
1- ارز

2- سکه

3- پول (سپرده بانکی)
 

می توان در تحلیلی کوتاه اذعان داشت، با توجه به سیاست های دولت در زمینه بازار ارز و یکسان سازی نرخ ارز و با برچیده شدن سفته بازی و تقلیل هیجان های موجود مقطعی، امیدی به افزایش زیاد قیمت نیست.

در خصوص بازار سکه نیز که نشات گرفته از دو عامل دلار و طلای جهانی است خود با حرف و حدیث های گوناگونی همراه است که چشم انداز مثبتی را برای بازار برآورده نمی سازد.

در رابطه با وضعیت طلای جهانی هم که مهمترین عامل تاثیرگذار در آن نرخ بهره در آمریکاست، به نظر می رسد طبق پیش بینی ها فدرال رزرو نرخ بهره را در نیمه نخست سال 2015 افزایش دهد که این خود باعث افزایش فشار شدید بر قیمت اونس طلای جهانی خواهد بود.

به گزارش نشان آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، بر اساس این گزارش از 36 کارشناس ارشد اقتصادی 19 نفر در نظرسنجی این هفته کیتکو نیوز شرکت کرده اند که از این تعداد نیز 11 نفر اعلام کرده اند که قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد.

هفته گذشته نیز کارشناسان اقتصادی به افزایش قیمت طلا رای داده بودند ولی قیمت این فلز زرد در هفته ای که گذشت با افت بیش از 18.60 دلاری روبرو شده است.

مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در روزهای آینده برگزاری همه پرسی سوییس خواهد بود.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمال رای مثبت مردم سوییس به افزایش ذخایر طلای این کشور کم است. در صورت رای مثبت بانک مرکزی سوییس باید تا 5 سال آینده 1500 تن به ذخایر طلای خود بیفزاید.

آدریان دی تحلیلگر ارشد اقتصادی در این باره گفت: مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در روزهای آینده همه پرسی سوییس خواهد بود و ما هنوز به درستی نتیجه آن را نمی دانیم. اگر رای مردم سوییس مثبت باشد قیمت طلا می تواند با افزایش چشمگیری روبرو شود.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که تصمیم اخیر اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید نفت تاثیر زیادی بر افت بیشتر قیمت انرژی و در نتیجه کاهش قیمت فلزات گرانبها از جمله طلا خواهد داشت.

برگزاری نشست هفته آینده بانک مرکزی اروپا نیز می تواند تاحد زیادی وضعیت سیاست های انبساطی پولی منطقه یورو را مشخص کند.

در صورت اجرای سیاست های محرک پولی بیشتر در اروپا ارزش یورو بار دیگر با کاهش روبرو خواهد شد و این خبر بدی برای قیمت طلا خواهد بود.

پس آیا غیر از این است که این بازار می تواند خالی از جذابیت برای سرمایه گذاران باشد؟

با نگاهی به پایان سال 92 می توان به این نکته پی برد که حجم وسیعی از سرمایه های بورس تهران وارد بازارپول گردید.

در آن زمان نسبت P/E (نسبت قیمت به درآمد) بیش از 7 و در حدود 8 واحد بود و با این وضعیت صدالبته انتظار روند نزولی در بین سهامداران می رفت و این خود دلیلی محکم برای عدم جذابیت سرمایه گذاری جدید و یا نگه داشتن سهام بود.

در حال حاضر P/E  متوسط بازار حدود 35.5 مرتبه است که این رقم کمترین مقدار در سال 93 است، با این وجود در یک نگاه میان مدت می توان به جذابیت های اشاره شده و سوددهی بورس کاملاٌ امیدوار بود، از سوی دیگر در بحث دیپلماسی و مذاکرات 1+5 نیز می توان اشاره داشت با توجه به تمدید زمان مذاکرات در نگاه اول نگرانی هایی از عدم توافق احتمالی را نمایان می سازد، اما اظهارات اخیر جناب آقای دکتر ظریف که موفقیت های اخیر در مذاکرات هسته ای را بی نظیر ارزیابی نمودند و از سوی دیگر اظهار نظرهای دیپلمات های غربی نیز نه تنها امیدواری ها را در مذاکرات هسته ای کاهش نمی دهد بلکه دورنمای مثبتی را از مذاکرات و توافق احتمالی نوید می دهد.

از سوی دیگر با افزایش 25 درصدی واردات در 7 ماهه اول سال 93 طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و از آنجاکه طبق بررسی های انجام گرفته در کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ،صنایع ، معادن و کشاورزی ایران 75 درصد واردات مربوط به مواد اولیه است، بنابراین رشد 25 درصدی واردات در 7 ماهه نخست امسال نشان می دهد این واردات مربوط به خطوط تولید و در جهت افزایش تولید واحدهای صنعتی بوده است.

به عبارت دقیق تر نقدشوندگی لحظه ای بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها به خصوص بازارهای پولی برای آن بخش از سرمایه ها که قابلیت ریسک پذیری دارند و قیمت های پایین، در عین حال مزیت رقابت با سایر بازارها می تواند از مهم ترین جذابیت های تالار شیشه ای باشد.

با توجه به مسائل مورد اشاره و سیاستهای دولت تدبیر و امید در خصوص تک نرخی کردن نرخ ارز و توجه ویژه به امر صادرات، نویدبخش این امر مهم است که در آینده ای نزدیک شاهد رونق گرفتن بخش های اقتصاد کشور و خروج از رکود اقتصادی باشیم. این خبر می تواند دربرگیرنده پیامدی مثبت برای بازار سرمایه ای که اکثر شرکت های آن از تولیدکنندگان داخلی هستند باشد.

 

 

 

 

   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.