basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها
basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها

سید سپهر قوام الدینی / / اصول تغذیه، مدارس، نسل فردا

اصول تغذیه، مدارس، نسل فردا تغذیه ناسالم در بروز بیماری هایی مانند بیماریهایی قلبی و عروقی سکته و انواع سرطانها، دیابت، ناراحتی های گوارشی وانواع بیماری های بالغ بر 17 میلیون کودک زیر 5 سال که بیشتر آنها متعلق به کشورهای در حال رشد هستند و به علت فقر غذایی و کمبود امکانات بهداشتی از بین می روند بسیار موثر است

. متاسفانه کودکان قربانی روش نوین زندگی عصر حاضر شده اند.  

 نشان آنلاین، سید سپهر قوام الدینی: تغذیه ناسالم در بروز بیماری هایی مانند بیماریهایی قلبی و عروقی  سکته و انواع سرطانها ،دیابت، ناراحتی های گوارشی وانواع بیماری های بالغ بر 17 میلیون کودک زیر 5 سال که بیشتر آنها متعلق به کشورهای در حال رشد هستند و به علت فقر غذایی و کمبود امکانات بهداشتی از بین می روند بسیار موثر است. متاسفانه کودکان قربانی روش نوین زندگی عصر حاضر شده اند.

الگوهای غلط زندگی امروزه باعث شده است خوراکیهایی که چربی بالایی دارند بیشتر مورد استفاده قرار گیرند و متاسفانه مصرف میوه سبزی و غلات در پایین ترین رده ممکن قرار گیرند.

متاسفانه امروزه کیفیت مواد غذایی مورد علاقه شدید کودکان از دو جنبه سرشار بودن آنها از مواد قندی، چربی وفقدان مواد ارزشمند مانند ویتامین ها و مواد معدنی آنها زیر سوال است.

اواسط دوران کودکی بین سنین 7 تا 12 سالهایی است که باید مواد غذایی سالم با کیفیت برای رشد سریع دوران نوجوانی در اختیار کودک و نوجوان قرار گیرد از این رواهمیت تغذیه در این دوران صد  چندان می شود.

الگوهای تغذیه ای سالم در دوران کودکی موجب افزایش سطح تندرستی و رشد ونمو وتوان بیشتر فعالیت های ذهنی می شود و از عوارض مشکلاتی از قبیل فقر آهن چاقی اختلالات گوارش و پوسیدگی دندانی در کوتاه مدت و بیماری های مزمن وخطرناک در دراز مدت پیشگیری می نماید.

نگاهی اجمالی و گذرا به مرگ ومیر کودکان نشان می دهد، 23درصد از مرگ کودکان دراثر بیماریهای اسهالی 25 درصد در اثر بیماریهای حاد تنفسی و 4 درصد در نتیجه اثر مستقیم سو تغذیه می باشد. متاسفانه از هر 3 کودک در دنیا 1 نفر با سوء تغذیه و کمبود ویتامین وفقر غذایی روبرو می باشد . بررسی های اجمالی در کشور ما نشان می دهد که 4/15 درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند وحدود 9/10 درصد آنها دچار کم وزنی متوسط وشدید بر اساس شاخص وزن وسن  هستند. رشد جسمانی در این دوران به صورت سالانه به طور میانگین 5/5 سانتی متر به قد و5/2 کیلو گرم به وزن می باشد.

توجه به اهمیت بهداشت در مدارس امری است که می بایست بیش از پیش به آن توجه شود.

دلایل این امر که همواره مورد تاکید قرار می گیرد به شرح ذیل است :

1- نقش ضمیر وذهن مستعد کودک که آمادگی بیشتر برای آموختن دارد.

2- عوامل آموزشی به حد کافی در دسترس است.

 3- حضور موظف دانش آموزان اجرای برنامه ها را بهتر می کند.

4-  کثرت دانش آموزان ابعاد آموزش را وسیع تر می کند.

5- ارتباط دانش آموز با اعضای خانواده دبستان بسط مسایل آموزشی را موجب می شود.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت به تازگی از وضعیت نابسامان بوفه های مدارس شدیدا اظهار تاسف نمود. وی گفت: "متاسفانه هیچ نظارتی بر روی این بوفه ها نیست و مواد غذایی فاقد استانداردهای لازم ،چرب ،پر نمک وفاقد مواد ارزشمند ومورد نیاز سن رشد به راحتی در اختیار نوجوانان قرار می گیرد."

در بررسی های بعمل آمده در سطح مدارس شهر تهران مشاهده می شود که عدم نظارت لازم و بایسته در این راستا سطح کیفیت این بوفه ها را تا سرحد ممکن تنزل داده و آن چیزی که اصلا رعایت نمی شود آینده غذایی نسل نوپای جامعه فردای ما است.

با توجه به شعارهای وزرات بهداشت دولت تدبیر و امید صد البته امید می رود نقش بلند دولتمردان ومقامات وزارت بهداشت ودرمان در نهایت امنیت غذایی بزرگمرادان کوچک ونسل فردای انقلاب اسلامی ایران هر چه بیشتر حفظ  گردد.

نیازهای تغذیه ای در سنین مدرسه:

1- انرزی  کربوهیدراتها

2- پروتیین : برای نگهداری ترمیم و ساخت بافت ها و ستنز سلول ها مورد نیاز است. برای کودکان در سنین دبستان خصوصا پیش بینی می شود پروتیین های حیوانی ( شیر ،گوشت ،تخم مرغ)  که جز پروتیین های خوب به شمار میرود واسید های آمینه  ضروری را برای شد فراهم می نمایددر برنامه غذایی این گروه سنی قرار گرفته شود.

3- ویتامین ها واملاح معدنی: این ریز مغذی ها در واکنش های متابولیک نقش مهمی دارند و می بایست به بدن برسند. شایع ترین کمبود ویتامین ها در این سنین کمبود ویتامین های آ و د اساسی ترین کمبود املاح کمبود ید آهن و کلسیم می باشد.

4- ویتامین د در جذب ومتابولسیم کلسیم نقش حیاتی دارد.

5- ید: ماده اصلی در ساختمان هورمونهای تیروییدی است.

6- آهن: مصرف سالاد به همراه غذا ومصرف میوه یا آب میوه های طبیعی پس از غذا جذب آهن را افزایش می دهد.

7- کلسیم : این ماده حیاتی بر استحکام دندانها و استخوانها موثر بوده و برای استخوانهای جدید نیز ضروری است.

 امید است با بسترسازی مناسب مسئولان محترم وزارت بهداشت ورسیدگی هرچه بیشتر به بوفه های مدارس به منظور تامین مناسب غذاهایی با کیفیت لازم و مورد نیاز ضمن ارایه آموزش های لازم و شناخت اهمیت غذایی وبالابردن سطح علمی خانواده ها بتوان فردایی روشن را برای آینده سازان این مرز و بوم فراهم نمود.

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.