basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها
basirmine

basirmine

اخبار اقتصادی مندرج در جراید و خبرگزاریها

سید سپهر قوام الدینی // گردشگری – نیازها ، واقعیتها قسمت اول

کشور عزیزمان ایران با دارا بودن چهار فصل و آب و هوایی بینظیر قابلیتهای فراوانی جهت تبدیل شدن به یکی از قطبهای گردشگری دنیا را دارد. مواهب طبیعی و بکر، جاذبه های گردشگری فراوان ،تاریخ تمدن و فرهنگی بی بدیل همه از مزایای حضور مداوم در صدر کشورهای دارای جاذبه های بالای گردشگری در دنیا میباشد. اما به راستی اینگونه است؟ 

در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه کشور همسایه ما ترکیه ، برحسب آمارهای واصله و علیرغم عدم دارا بودن آب و هوای مناسب و بسیاری از نیازها و زیر ساختهای صنعت گردشگری و توریسم جایگاهی بسیار والا و برتر دارد ، جایگاهی که شاید با تمام برتریهایی که ایران ما نسبت به آنها دارد رسیدن به ترکیه را در حال حاضر کمی دور از دسترس نماید.در حال حاضر ایرانی صنعت توریسم ترکیه را بسیار پررونق نموده است و همانگونه که دلارهای ایرانی در گذشته ای نزدیک امارات متحده عربی را به یکی از قطبهای اقتصادی و توریستی منطقه تبدیل کردند.

این دلارهای پربرکت که هر کدام میتواند اقتصاد مملکت را بی نیاز به نفت نماید در حال حاضر گویا در حال ساختن حماسه ای دیگر بوده و آنتالیا و آنالیا و ازمیر و استانبول روزهای پررونقی را با ایرانیان عاشق ترکیه سپری مینمایند.

سال 2013 کشور ترکیه پذیرای 39 میلیون نفر گردشگر بوده است ، این در حالی است که دولت ترکیه برای حمایت از صنعت توریسم قدم های تازه ای برداشته است. دولت آنکارا قصد دارد بخشی از هزینه سوخت هواپیمای حامل گردشگران روسی و ایرانی را بر عهده بگیرد .

بازدید حدود چهار میلیون و پانصد هزار نفر گردشگر روسی در سال 2013 از ترکیه باعث شده است تا دولت احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه تصمیم بر پرداخت 6هزار دلار از هزینه سوخت هواپیماهای گردشگران روسی و ایرانیرا به مدت دو ماه پرداخت کند.

در سال 2013 گردشگران روسی دومین گروه گردشگران خارجی به ترکیه بودند ، این در حالی است که گروه اول گردشگران ورودی به ترکیه به کشور آلمان اختصاص دارد.

انگلیس با 4/2 میلیون نفر ، بلغارستان با 5/1 میلیون نفر ، گرجستان 4/1 میلیون نفر هلند با 2/1 میلیون نفر و ایران با 1/1 میلیون نفر در رده هفتم کشورهای ورودی وکمک حال صنعت رو به رشد توریسم ترکیه بوده است. این در حالی است که فرانسه با 1 میلیون نفر ، آمریکا با 8/0 میلیون نفر در رده نهم و در نهایت سوریه با 7/0 میلیون نفر در رده دهم گردشگران خارجی ترکیه بوده است.

یک آمار بسیار ساده به ما نشان میدهد که در سال 2000 ورودی گردشگران خارجی به ترکیه معادل 8000000 میلیون نفر بوده استو در سال 2013 این رقم با یک افزایش رویایی به رقمی معادل 912/724/39 نفر رسیده است . طی 13سال بالغ بر 32 میلیون نفر و این یعنی بالغ بر 5/2 میلیون نفر افزایش در هر سال و در نهایت رشد اقتصادی، ورود دلار و استحکام اقتصادی.

مسئولان ترکیه اعلام داشتند با توجه به اینکه ترکیه مقصد اول گردشگری ایران در سال 2013 بوده است ، آنها آمادگی پذیرش 5 میلیون ایرانی را در سال دارند و تمام زیرساختهای مربوطه را مهیا ساخته اند.

کشور ترکیه چه برنامه ریزی ویژه ای در زمینه به روزرسانی زیرساختهای گردشگری داشته است که ما تا کنون نتوانسته ایم به آنها برسیم؟ گذشته از تفکرات دینی و مذهبی آیا نمیتوان با یک برنامه ریزی دقیق و حرفه ای از کشورهای مسلمان پذیرای توریست و گردشگر خارجی شد؟به چه دلیل مقصد سفر ایرانیان و کعبه آمال ایشان ترکیه شده است؟ 1/1 میلیون نفر در سال 2013 مقصد سفر خویش را ترکیه در نظر گرفتنداگر هر کدام از ایرانیان عزیز فقط یک دلار با خود برده باشند مبلغ یک میلیون دلار به اقتصاد و صنعت ترکیه کمک شده است و با توجه به میزان مجاز ارز مسافرتی پیش بینی میشود که این رقم به بالغ بر 1000000000 دلار برسد یعنی معادل 3.000.000.000.000 ریال .

تصور بفرمایید، ایران عزیز و زیبای ما با دارا بودن چهار فصل در 12 ماه سال ، فرهنگ غنی و تاریخی کهن ، اردبیل زیبا، دامنه های زیبای سبلان ، مشهدالرضا، کرمان و سیستان، قم و آبادان و خرمشهر قهرمان، جزیره زیبای کیش و قشم و شیراز همه و همه جاذبه های بدیع گردشگری هستند که صدالبته تا کنون به حق واقعی خود نرسیده اند.

آیا صنعت گردشگری جایگاهی در اقتصاد مادارد و یا بهتر بگوییم از این مزیت ویژه برنامه ای جهت استفاده داریم.

هنوز در صنعت گردشگری داخلی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنیم. یه طور قطع استراتژی خاصی در این زمینه نداریم. مراکز اقامتی استانداردهای خاصی را تجربه نمی نمایند و کلیه قوانین و قواعد به صورت نانوشته به اجرا در می آیند. آژانس های مسافرتی با آزادشدن قیمت بلیط های هواپیما با عدم خدمات رسانی بهینه تصمیم گیری را برای سفرهای داخلی سخت و دشوار نموده است. متولی این امر مهم کیست و چگونه میبایست معضل موجود را مرتفع ساخت. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان رسمی ترین مرجع ممکن به درد دل صنعت گردشگری داخلی رسیدگی نماید.

همانگونه که در بالا اشاره شد صنعت گردشگری در تمامی کشورهای دنیا کمک حال اقتصاد و ارزآوری و در نتیجه روان تر شدن چرخهای صنعت در هر مملکتی است. پتانسیل های دست نخورده ای در ایران داریم.

وقت آن رسیده است بخش خصوصی هرچه بیشتر در این امر مهم دخیل شود. یقین با این امر خروجی بهتر و کاملتری خواهیم داشت.

دست و بال بخش خصوصی را از قوانین دست و پا گیر رهایی بخشیم تا این گروه به یاری صنعت گردشگری آمده و در این راستا یاور دولتمردان باشند. صنعت توریسم و گردشگری ما نیاز به تحول اساسی و جدایی از پیله خود تنیده ای دارد که ناخواسته درگیرآن شده است. ایران با پیشینه تاریخی بسیار قوی و کهن به یقین میتواند قطب منحصربفرد صنعت گردشگری خاورمیانه لقب گیرد.

طبیعت بکر و دست نخورده ، کوههای سربفلک کشیده، شمال سرسبز و زیبا ، جنوب با پیشینه تاریخی ویژه و استثنایی ، جزایر زیبای خلیج همیشه فارس و دیدنیهای فوق العاده .

کلیه مزیتهای برشمرده خود میبایست دلیلی باشد مبنی بر عدم خروج 1/1 میلیون نفر در سال و عدم حضور در ترکیه. مناطق گردشگری ما هیچ کم از آنتالیا و آنالیای ترکیه ندارد .

زمامداران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صنعت توریسم ایران را دریابید ، در راستای توسعه اهداف اقتصاد مقاومتی آیا گردشگری نمی تواند جانشین خوبی باشد؟

در آینده ای نزدیک به تفصیل به بررسی کامل تر این موضوع خواهیم پرداخت. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.